Eternal orchids



Orkideoita ja niiden sukulaisia pidettiin ainakin aiemmin hankalina hoitaa.

Olen todella huono hoitamaan kasvejani, mutta niin vain perhoskämmekkäni ovat jaksaneet vuodesta toiseen ja kukkineet lukuisia kertoja, nyt neljä viidestä orkideastani on kukassa. Hoitona on ollut unohtaa kastelu, muistan kastella n. kerran kolmessa viikossa ja pitää pois suorasta auringon paahteesta (no näin marraskuussa siitä ei olekaan pelkoa), pari kertaa olen  käynyt hakemassa naapuritalon kukkapenkistä kourallisen männynkaarnaa purkin täytteeksi.
 
Vanhimman olen saanut tupaantulijaislahjaksi vuonna -99, se kukkii nyt noin 20. kertaa! Ensimmäisen kukinnan jälkeen vein sen hoitoon putkiremontin ajaksi äidilleni, hän olisi halunnut heittää sen pois, kun vain pari lehteä oli jäljellä ja kasvi näytti todella kuolleelta. Pyysin häntä pitämään kasvin ja kastelemaan sitä kerran-kaksi kuussa ja niin vain se tokeni! Pari muutakin orkideaa on välillä ollut todella huonokuntoisen näköisiä, mutta yht'äkkiä ne ovat alkaneet työtää kukkavartta ja puhjenneet upeaan kukkaan.


My Phalaenopsis are blooming again, the oldest one is 13 years old and blooming for the 20th time!
I am really poor taking care of plants, but Phalaenopsis seems just to enjoy the very little watering and lack of care.

 Sometimes they look very bad, just few leaves left and roots dry, but all of a sudden they start blooming again.

12 kommenttia :

  1. Upeita ! Mun kärsivällisyys ei oo uuden kukinnan oottamiseen riittänyt aiemmin. Nyt mies sanoi ettei osta mulle kukkia jos heitän aina roskiin...ja kappas vain, vuoden odottelun jälkeen uutta kukkaa on tuloillaan ja kylläpä oon asiasta onnellinen ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eihän ne kuolemaisillaan olevan näköiset orkideat mitään kaunituksia ole, mutta laitan ne työhuoneen ikkunalaudalle viettämänä hiljaiseloa ja nostan taas näkyvämmälle paikalle kun alkavat kukkia. Joskus uusi kukkavarsi nuppuineen kasvaa aivan huomaamatta ja on jo miltei kukassa kun huomaan kasvin "heränneen taas eloon".

      Poista
  2. Äitini sanoo samaa, että orkideat alkavat kukkia juuri kun on heittämässä toivottomana menemään. Omani lopetti juuri ensimmäisen kukintansa oston jälkeen. Jään jännityksellä odottamaan jatkoa, ja taidan harventaa kastelua samalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Saat odotella varmaan vielä hetken seuraavaa kukintaa. Voi mennä puolikin vuotta, ilman että mitään näyttää tapahtuvan ja sitten yhtenä aamuna orkideassa on pitkä varsi nuppuineen...

      Poista
  3. Kuulostaa ihan mun kasviltani. Ikävä kyllä kaikki kasvit kuolevat hellässä huomassani. Kastelen joko liikaa tai liian vähän. Olen aina ajatellut, että orkideat ovat kovin vaateliaita. Kauniita ne ainakin ovat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen itsekin huono kasvien hoitaja, ei ikinä uskoisi, että ukkini oli kasvitautien professori. Minun hoitokeinoni on heittää oikein surkean näköiset kasvit pois (paitsi orkideat) tai viedä ne anoppilaan.

      Orkideat tykkäävät spartalaisista metodeistani, hoito on todella karua ja harvinaista herkkua. Tärkeintä varmaan on, että ne eivät ole paahteessa eivätkä saa liikaa vettä.

      Poista
  4. Sattuipa osuvasti tämä postaus, sillä juuri tänään mulla kävi ikävä moka... Yhdestä juuri tällaisesta pitkään kukatta kärvistelleestä versiosta katkesi (= lue minä tyhmänä katkaisin) juuri pienet nupun alut saaneen varren. :( Nyyh!

    Vieressä sentään toinen kukkii nätisti toista kertaa, mutta siinä kyllä on huomattavasti pienemmät kukat kuin silloin ostettaessa. Meillä on todella huonosti valoa kukille, joten aika pienellä joutuvat tulemaan toimeen. Kesällä olen pitänyt niitä parvekkeella ja aina silloin reipastuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta taas tuntuu, että mitä pimeämpää on, sen reippaampia orkideani ovat...

      Olen itsekin katkaissut pari kertaa juuri nuppuun puhjenneen varren. On harmittanut, seuraavaa kertaa on saanut odottaa kuukausia.

      Osalla orkideoistani on tapana kasvataa kukkien kokoa kukkimisen aikana. Ensin kukat ovat aika pieniä, mutta sitten ne kasvavat???

      Poista
  5. Ihanat! Alkoikin himottaa taas orkidea ikkunalaudalle.. edellisten kituuttavien kanssa en omannut samanlaista kärsivällisyyttä kuin sinä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siirrä kuihtuneen näköinen orkidea johonkin vähemmän näkyvälle paikalle puolivarjoon, unohda puoleksi vuodeksi (no pari kertaa voit kastella) ja yhtenä päivänä huomaat, että nuppuja on tulossa....

      Poista
  6. Oletko kastellut upottamalla veteen vi ihan normaalisti kaatamalla ruukkuun, ja mitenkäs paljon kerralla? Sain ensimmäisen orkideani 2kk sitten ja nyt ne kukat kuihtuvat ja tippuvat...
    Nti Papu

    VastaaPoista
  7. Oikeaoppisesti pitäisi kai upottaa veteen, sen olen tehnyt vain pari kertaa koko aikana. Yleensä kaadan n. ½-1 dl vettä tasaisesti ympäri ruukkua, joskus suihkuttelen vettä suihkepullolla. Orkideakukkii yleensä tuon pari kuukautta ja sitten pitää taukoa usein montakin kuukautta ennen kuin kasvattaa uuden kukkavarren.

    Kuulostaa kuin tietäisin kukkien hoidosta enemmänkin, kun täällä jakelen ohjeitani... mutta ainakin minun orkdeani ovat voineet parhaiten, kun niitä on vähän laiminlyönyt.

    VastaaPoista

Kommenttisi ilahduttaa kovasti. Your comment makes me happy.